Hälsosamt tips nr 2: Sötningsmedel

Enligt Illustrerad Vetenskap...
 
"Nej, det är inte farligt för kroppen med konstgjorda sötningsmedel. Rädslan kan ha uppstått på grund av att det artificiella sötningsmedlet aspartam bland annat bryts ned till metanol, när det tas upp i kroppen. Stora mängder metanol, som är mer känt under namnet träsprit, kan leda till blindhet och i svåra fall till döden. Till saken hör dock att det krävs att man får i sig ett kilo rent sötningsmedel eller mer på kort tid för att bli metanolförgiftad. Risken är alltså rent hypotetisk. Metanol bildas i kroppen även när vi äter frukt. Aspartam bryts ned till en aminosyra som heter fenylalanin. Vissa människor har en genetisk defekt som gör att de har svårt att bryta ned detta ämne, och de kan känna obehag, om de får i sig för mycket konstgjorda sötningsämnen.
Konstgjorda sötningsmedel kan ur ett perspektiv mycket väl sägas vara skadliga. Det finns nämligen ingen som helst näring i dem – inga kolhydrater i form av socker. Hör man till dem som som närmast ”lever” på lightläsk skall man alltså vara noga med att få i sig kolhydrater på annat sätt. Annars kan man uppleva obehag. Inte på grund av att de konstgjorda sötningsmedlen är farliga, utan för att man helt enkelt får för lite näring."
 

Nu är detta förstås endast påstående från deras sida, men källan känns väl ändå rätt så säker kan jag tycka.
 
Tips, Vardag | |
#1 - - Anna BB:

Jag undviker sötningsmedel för att det är möjligt att det ger ökad hunger och man då i slutänden intar mer kalorier totalt. Har ingen ordentlig källa, men det finns studier som visar att det MÖJLIGEN är så. (googla så får man upp lite) Vad som anses vara fakta förändras ju hela tiden ;) Det är väl inte helt bevisat ännu om sötningsmedel är sämre/bättre än socker. Men fram tills dess håller jag mig till en äkta coca-cola! hihi
Sen tror jag att barn ska inte få i sig för mycket aspartam (typ fanta), men i lagom mängder är det ofarligt... Men det kanske vår kära dietist Mandy kan bättre ;)
kram på dig Majsan! <3

Svar: Åh tack Annis!! :)Jag har också alltid undvikit sötningsmedel då mina föräldrar förespråkat att det är farligare med det än det naturliga sockret. Rent krasst så känns det som att naturligt ändå är bäst i slutändan, men intressant att läsa om de olika alternativen :). Om det nu är så att det ökar hunger (och ev. sötsug som jag läste någonstans) så är det ju ett onödigt fenomen och onödigt att lägga pengar på. Det bästa är nog ändå i slutändan att satsa på nyttigt alternativ istället för den stora godispåsen.. Minns att du hade småpåsar med morötter när vi hade myskvällar ;) hihi. <3
Maja

Upp